Zelf games maken met… The Games Factory

Na het imposante, maar moeilijk onder de knie te krijgen Game Maker en de vrolijke, maar beperkte speeltuin van Klokhuis Game Studio is het deze keer tijd voor The Games Factory. De makers van deze software, het van oorsprong Franse Clickteam, gooiden in de jaren negentig al hoge ogen met Klik & Play, één van de eerste toepassingen waarmee je met behulp van een grafische gebruikersinterface zelf computergames kon maken.

Ze hebben in de tussentijd niet stil gezeten. Hun pakket Multimedia Fusion (MMF) maakt 2D-spelcreatie behoorlijk eenvoudig, hoewel ook hier de universele regel geldt dat meer moeite doen een mooier resultaat oplevert. Enkele indie-titels die met MMF zijn gemaakt zijn Knytt Stories en The Spirit Engine. Voor deze bespreking focus ik me echter op The Games Factory (TGF), een uitgeklede versie van Multimedia Fusion 2 die speciaal voor beginners is gemaakt.

the games factory

Toegankelijk

Heb je de smaak van TGF eenmaal te pakken, dan kun je eenvoudig upgraden naar MMF2. Die heeft meer mogelijkheden maar de basics zijn hetzelfde. Zelfs de tutorial voor het maken van je eerste game zijn in TGF en MMF2 nagenoeg gelijk. Wil je zien hoe de verschillende pakketten van Clickteam zich onderling verhouden, kijk dan hier.

Omdat je in The Games Factory net als bij grote broer Multimedia Fusion ook andere dingen dan games kunt maken (zoals presentaties of animaties), heet een project in TGF een ‘application’. Dit is je feitelijke game. Iedere applicatie bestaat uit een storyboard met frames. Dat zijn de levels, waarvan je er natuurlijk meerdere achter elkaar kunt plakken. Het frame kun je langer maken als je wilt, zodat je level scrollt. In de library vind je objecten om in je game te stoppen.

Er zijn verschillende libraries beschikbaar en hoewel je er standaard al enkele in TGF vindt, is het ook mogelijk zelf libraries toe te voegen. Dat is waarschijnlijk het meest arbeidsintensief, maar beginners kunnen prima uit de voeten met wat al aanwezig is. De uitgebreide tutorial leert je om een Breakout-achtige game te maken. Daarin komen muisbesturing, het gedrag van een stuiterend object en simpele oorzaak-gevolgscenario’s aan de orde.

the games factory

Intuïtief

The Games Factory en Game Maker zijn enigszins vergelijkbaar van opzet, maar verschillen behoorlijk qua uitvoering. Wat mij meteen opviel is dat TGF veel intuïtiever is dan Game Maker. In Game Maker zijn sprites en objects twee verschillende dingen en moet je aan een object altijd eerst een plaatje hangen, ook als zowel het object en de sprite al in de library staan. In TGF is een object (in ieder geval in de library) meteen voorzien van een sprite. Onder het kopje properties ga je vervolgens met het object aan de slag.

Je bepaalt of het object bijvoorbeeld meteen vanaf het begin zichtbaar is, of het transparant is, wat de grootte en positie op het scherm is en hoe het moet bewegen (in een cirkel of ellips, in een van tevoren gedefinieerd pad, als een ‘Space Invader’, etc.). Verder stel je de besturingsmodus van je character in (muis, controller, toetsenbord) en het type control: raceauto, platform-spelfiguur of andere mogelijkheden.

Net als in Game Maker bepaal je condities en acties voor alle objecten in je game. Het zal wel aan mij liggen, maar hoe dat in TGF gebeurt, voelt vele malen plezieriger. In TGF is duidelijker welke actie tot welk resultaat leidt. Misschien komt dat omdat events (spelgebeurtenissen) zijn gescheiden van properties (de eigenschappen van objecten). In Game Maker stel je deze allebei in hetzelfde menu in.

the games factory

Zelfpromotie

Ook vereist Game Maker iets meer wiskundig inzicht. Zo moet je in GM zelf instellen dat de bijtelling van je score ‘relatief’ is ten opzichte van je vorige score, omdat je anders iedere keer dat je een punt scoort de teller reset. TGF laat je simpelweg kiezen voor set score of add score en daarmee is de kous af. De tutorial waarmee je in TGF je eerste game maakt, is ook veel informeler en enthousiasmerender geschreven. Soms klinkt het een beetje al te happy (“You will see the ball magically bounce on the objects!”) en ze zijn bij Clickteam niet wars van zelfpromotie, maar het helpt om de moed erin te houden.

Als je hebt bepaald dat je avatar met de muis wordt bestuurd, is het doodsimpel om de plek af te bakenen waarbinnen je figuur kan bewegen: gewoon een kader trekken. Dit is veel makkelijker dan in Game Maker, waar je cijfermatig binnen een assenstelsel de bewegingsvrijheid moet afbakenen. Met behulp van het object Player 1 (of 2 of 3 etc.) stel je gameplay-elementen in als de hoeveelheid levens, de score en de besturing. Met het storyboard-object bepaal je het verloop van de game, zoals de win- en verliescondities. Ook een timer stel je in via het storyboard-object. Het titelscherm en een eventuele hi-scorelijst gelden als frames, dus die kun je gewoon respectievelijk vóór en ná je andere frames plaatsen.

the games factory

Leercurve

Het is van belang te melden dat je complexere opties voor de kiezen krijgt op het moment dat je meer uit je programma wilt halen. Dan ga je aan de slag met het instellen van waarden, strings en loops. Daarmee bepaal je het gedrag van energiebalkjes, koppel je beschrijvingen aan objecten binnen het spel, zorg je ervoor dat spelers schakelaars kunnen activeren of de-activeren en creëer je visuele effecten. Werk voor gevorderden dat je als beginner makkelijk terzijde kunt schuiven.

Kortom, het grote verschil met Game Maker is dat de leercurve gewoon wat minder steil is ten gunste van degenen die het games maken gewoon als hobby zien in plaats van beroep. Misschien is het een kwestie van smaak, maar de vergelijking met Game Maker is snel gemaakt en TGF komt dan uit de verf als gebruiksvriendelijker.

Zowel TGF als MMF2 zijn betaalde software. Via de website van Clickteam zijn de producten te downloaden. Ook extra’s vind je hier, zoals software waarmee je games als Flash-bestand kunt opslaan en embedden op een website. Een installer creator behoort eveneens tot de uitbreidingen, zodat je als designer zeggenschap hebt over hoe de installatieprocedure voor jouw game in z’n werk gaat en hoe die er uitziet. Voor deze bespreking heb ik gebruik gemaakt van de demo van TGF, die dezelfde mogelijkheden heeft als de volledige versie, behalve de mogelijkheid je spel te exporteren als zelfstandig bestand. Geen demo van mijn Breakout-spelletje dus.

Conclusie

Mogelijkheden:
The Games Factory heeft niet zoveel mogelijkheden als ‘grote broer’ Multimedia Fusion, maar voor beginners is er genoeg te doen en te ontdekken. Bevalt het platform je en wil je er mee verder? Dan is het tijd om Multimedia Fusion aan te schaffen. 3/5

Gebruikersgemak:
Intuïtief en redelijk makkelijk onder de knie te krijgen dankzij de afwezigheid van wiskundige toverformules. Online zijn volop tutorials te vinden, ook is er een forum voor gebruikers om hun ervaringen te delen op de site van Clickteam. 3/5

Delen met de wereld:
Je kunt projecten opslaan als .exe-bestanden en dan als elk ander computerbestand naar anderen sturen. Wil je je spel geschikt maken voor andere platforms zoals Android, iOS of HTML5, dan kan dat alleen met exportmodules voor grote broer Multimedia Fusion. 3/5

Sympathie:
Het platform is toegankelijk en interessant voor beginnende makers die Klokhuis Game Studio zijn ontgroeid maar Game Maker (nog) niet aandurven. De website mag van mij wel iets aantrekkelijker. 3/5

Download The Games Factory hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *