Sackboy-creator Rex Crowle: “Speels design daagt gamers uit”

Dit artikel is eerder verschenen op de website van Control en in Control Magazine #21.

Rex Crowle is verantwoordelijk voor de eigenzinnige look van PS3 game Little Big Planet. Op het festival voor digitale kunst Playgrounds in Tilburg sprak Control met hem over zijn designwerk. “humor in design staat op gespannen voet met de heersende ideeën over immersie.”

Als hoofddesigner is Crowle verantwoordelijk voor de visuele stijl van de Little Big Planet-games. De serie staat bekend om zijn knip- en knutsel-look, waar spelers zelf mee aan de slag kunnen door levels te ontwerpen. “Alsof Sackboy onder je bankstel heeft gekeken, daar allemaal oude rotzooi aantrof en er vervolgens mee aan de haal is gegaan”, vat Crowle de wereld van LBP samen. Daarom ziet alles in het sokpoppetjes-universum er uit als een kijkdoos. Misschien is Little Big Planet Crowle’s manier om af te rekenen met een creatief trauma uit zijn kindertijd: “Op de basisschool hadden we van die grote lego-blokken op het schoolplein, die de leraar in een vaste vorm aan elkaar had gelijmd. Dat maakte me gek, want ik dacht: zo is dit toch niet bedoeld?”

Humor

Eén van de eerste levels in Little Big Planet 2 heeft een renaissance-thema, waar een imposante zuilengalerij bij nadere inspectie uit toiletrollen blijkt te bestaan. Een andere grap is een kunstwerk waar een prijssticker op zit. “Dergelijke humor ontbreekt vaak in games, want het staat op gespannen voet met heersende ideeën over immersie. Het kan ook niet overal, natuurlijk. Maar ik denk dat speels design gamers uitdaagt zélf aan de slag te gaan met het bouwen van levels.”

little big planet

Crowle vindt het ‘fascinerend’ wat trouwe fans zelf hebben gemaakt in de level-editor van het eerste deel. De beste amateur-levelbouwers van Little Big Planet 1 kregen van Media Molecule een baan aangeboden. Een webdesigner uit Parijs en een Engelse bouwvakker werken nu mee aan LBP2. Miljoenen fans wachten op dat vervolg, maar Crowle en de zijnen laten zich niet gek maken. “Als wij vinden dat het niet af is, komt het niet uit. Sackboy is een personage dat door veel mensen in hun hart is gesloten en we willen niet dat glitches dat verpesten. Bugs met behulp van updates later nog oplappen is voor ons geen optie, want niet iedereen zit met zijn PS3 op internet.”

De release van LBP2 staat nu gepland op 18 januari 2011.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *