De idiootste uitspraak die ik ooit hoorde in de rechtbank

Nee, ik heb het niet over de uitspraak van de rechtbank in Den Haag onlangs, die een openbare basisschool veroordeelde tot het betalen van schadevergoeding aan een islamitische moeder omdat haar kinderen vanwege het offerfeest de klassenfoto hadden gemist. Maar die komt in de buurt.

Door bovenstaande absurde oordeel moest ik terugdenken aan het moment waarop ik voor het eerst ernstig begon te twijfelen aan de Nederlandse rechtspraak, een paar jaar geleden. Ook dat betrof een zaak waar religie en cultuur een grote rol speelden, al was het vergrijp stukken ernstiger. Ik was als rechtbankverslaggever aanwezig bij de behandeling van deze zaak bij het gerechtshof in ‘s-Hertogenbosch.

Wat was het geval: een man van middelbare leeftijd stond terecht voor verkrachting van meerdere vrouwen en ontucht met een minderjarig meisje. Nu is het in ‘normale’ omstandigheden al razend lastig om in dergelijke zaken achter de waarheid te komen, maar de ethnische achtergrond van zowel verdachte als slachtoffers maakte het in dit geval nog moeilijker. Het ging om leden van de Surinaams-Javaanse gemeenschap en voor de duidelijkheid, dit is een gemeenschap en cultuur waar ik echt de ballen verstand van heb.

Probaat middel bij kwade geesten

Meneer claimde een sjamaan te zijn, een soort gebedsgenezer die in contact stond met het bovennatuurlijke. De vrouwelijke slachtoffers waren bij hem langs geweest omdat ze kampten met vage, lichamelijke klachten. Meneer de sjamaan stelde vlot een diagnose: de dames werden allemaal geplaagd door kwade geesten. Gelukkig wist hij een probaat middel voor te schrijven.

Een kruidenmengsel hier, wat geprevelde gebeden daar, een ritueel dansje, maar bovenal: zijn penis in de vagina van de vrouwen stoppen.

Simpel gezegd, de kwakzalver claimde dat een potje neuken (met hém, wel te verstaan) de manier was voor de vrouwen om van die boze geesten af te komen.

Tbs of gevangenisstraf

De man had aanzien in zijn gemeenschap, want het duurde even voordat de jonge vrouwen of hun familieleden naar de politie durfden te stappen. Maar toen ze dat eenmaal hadden gedaan ging het snel en al gauw mocht de ‘sjamaan’ zich voor de edelachtbaren komen verantwoorden.

Een belangrijke overweging voor de rechtbank was de vraag of de man misschien een beetje geschift was. Dat kon namelijk het verschil betekenen tussen tbs of gevangenisstraf. De man zelf hield in elk geval vol dat de dames écht bezeten waren geweest door kwade geesten. Zijn oplossing had ook geholpen, zo verklaarde hij.

Zachte racisme van de lage verwachtingen

De uitspraak van de rechtbank deed me stijl achterover slaan. De voorzitter verklaarde dat als de man een autochtone Nederlander zou zijn geweest, hij linea recta naar het gesticht was gestuurd. Maar omdat in de cultuur van de sjamaan het geloof in boze geesten en andere bovennatuurlijke verschijnselen zo wijdverbreid was, kreeg hij enkel gevangenisstraf. Want ja, ‘in uw cultuur is dat nu eenmaal gewoon’.

Het gaat er hier even niet om of je met tbs beter af bent dan met alleen een celstraf. De rechtbank maakte hier wat mij betreft twee kolossale missers. Ten eerste het zachte racisme van de lage verwachtingen. Eigenlijk zei de rechtbank met deze uitspraak: “Die zwartjes geloven in allerlei gekke dingen, kunnen ze ook niks aan doen. Als het een autochtone Nederlander was geweest, dan was-ie ontoerekeningsvatbaar, want een gezonde Hollandse jongen kan onmogelijk in die onzin geloven.”

Groepsidentiteit belangrijker dan geweten

De tweede, daaraan gekoppelde misser is de stuitende identiteitspolitiek waarbij individualiteit geen rol van betekenis speelt, maar groepslidmaatschap leidend is. ‘Jullie’ geloven daarin, ‘wij’ niet. Alsof er geen autochtone Nederlanders kunnen rondlopen die in boze geesten geloven. Of Surinaamse Javanen die dat onzin vinden.

Bijgelovige protestanten, nuchtere boeddhisten, agnostische moslims, het kan allemaal. Een rechterlijk oordeel vellen waarbij je zegt: jullie zijn nu eenmaal zo, betekent dat je eigen geweten er niet meer toe doet, enkel je groepsidentiteit en culturele afkomst.

Klunzende rechtspraak vanwege een misplaatst idee van culturele omzichtigheid, het is niet enkel iets van 2017.

2 reacties

  1. Manfred schreef:

    “die een openbare basisschool veroordeelde tot het betalen van schadevergoeding aan een islamitische moeder omdat haar kinderen vanwege het offerfeest de klassenfoto hadden gemist”

    Lulkoek. Het missen van de klassenfoto was niet de reden waarom de school een schadevergoeding moest betalen. De rechter gaf hier drie heel andere redenen voor, waarvan het door jouw gelinkte AD er zelfs twee geeft. Ga die maar eens bestuderen in plaats van de clickbait van een krantenkop na te papegaaien.

    En als je Ankeiler al onzin is zal de rest van je artikel wel niet veel beter zijn.

    • Martijn schreef:

      U heeft helemaal gelijk.

      Er had moeten staan: “De rechtbank, die dolgraag de PVV-retoriek van islamisering en vooringenomen D66-rechtspraak wilde bevestigen, vond het discriminerend dat de O-PEN-BA-RE school bij het plannen van het fotomoment onvoldoende rekening had gehouden met een religieuze feestdag.” Dit zal ik erbij zetten.

      Dank voor uw bijdrage!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *