Creative Game Challenge: konijnen, nazi-zombies en Herman van Idols

De Creative Game Challenge is een jaarlijkse wedstrijd voor middelbare scholieren die zelf games maken. De opdracht: maak in enkele weken een simpel computerspel dat gebaseerd is op een bepaald thema. Dit jaar was het thema beesten, wat 67 scholierengames heeft opgeleverd met apen, kikkers, panters, draken, konijntjes en natuurlijk de onvermijdelijke nazi-zombies in de hoofdrol.

De Creative Game Challenge (CGC) wordt georganiseerd door de informatica-afdeling van de Universiteit Utrecht en is mede opgezet om de bacheloropleiding Gametechnologie onder de aandacht van middelbare scholieren te brengen. De toolkit die deelnemers gebruiken, is in de meeste gevallen Game Maker, niet geheel toevallig het geesteskind van UU-hoogleraar en informaticus Mark Overmars. De CGC-website heeft dan ook talloze links naar hulpdocumenten waarmee leerlingen dit programma onder de knie kunnen krijgen.

Afbeelding boven: Spot Herman in De Zwarte Panter.

Het is leuk om te zien wat de resultaten zijn van de noeste arbeid van de scholierenkids. Verwacht niet al te veel grafische hoogstandjes, super-originele concepten of bug-vrije games, maar tussen de inzendingen zitten enkele hilarische bijdragen. Zo moet je in De Zwarte Panter een panter naar zijn familie in Diergaarde Blijdorp loodsen, terwijl je ondertussen bewakers, auto’s en Bassie en Adriaan ontwijkt. Verborgen doel in de game is onthouden hoe vaak je Idols-legende Herman Berghuis tegenkomt. Meligheid troef dus in deze game van de UFOnauten.

De meeste deelnemers hebben naar hartelust sprites en plaatjes van andere games gejat, wat op zich begrijpelijk is. Game mechanics zijn al moeilijk genoeg, als je ook nog alle sprites moet tekenen (een vak op zich) ben je nog langer bezig. De makers van Beast Pilot hebben dat creatief omzeild door gewoon op papier gemaakte tekeningen in te scannen en te gebruiken als sprites. Zorgt in elk geval voor een unieke grafische stijl. Andere deelnemers hebben sprites gebruikt van Donkey Kong, Dragon Ball Z en Super Mario. De makers van Nazi Crusher, de game met de eerder genoemde fascistische zombies in de hoofdrol, hebben leentjebuur gespeeld bij Metal Slug.

Beast Pilot: schetsboek-shooter

Tweetierock is zelfs een heuse rhythm-game, met een grafische stijl die aan Twitter doet denken. Helaas is het zo bizar moeilijk dat zelfs een octopus met ADHD de vereiste combinaties niet zou kunnen bijhouden. Een bizar hoge moeilijkheidsgraad is overigens een euvel waar meer inzendingen mee zijn opgezadeld. Dat komt omdat veel leerlingen nog moeten leren de speler ‘aan het handje’ te leiden naar steeds moeilijker wordende uitdagingen. In plaats daarvan gooien ze je meestal in één keer in het diepe.

Het titelscherm is nog makkelijk…

De game die mij het meeste bezig hield was Mythic Defense, een aloude tower-defense game waarin je moet voorkomen dat allerlei zombie-, trollen- en slangengespuis de overkant van het scherm bereikt. Als speler kies je één van de elementen vuur, water, aarde, wind, Holy of Unholy en versper je de aanstormende massa de weg met behulp van verdediging die je moet kopen en strategisch neerzetten. Kies je voor vuur, dan heb je de beschikking over vuurbal-werpende katapulten en bliksemkanonnen. Is Unholy meer jouw ding, dan heb je grafzerken en bone yards tot je beschikking. Als je een ander element kiest, bestaat de verdediging weer uit andere vondsten. Leuk bedacht en vooral goed toegepast. Wat ik sterk vond is dat de makers de tijd hebben genomen een simpele tutorial in te bouwen en ook de mogelijkheid bieden tot het upgraden van je verdediging. Wellicht niet origineel, wel goed uitgevoerd.

Mythic Defense gooit het over de Tower Defence-boeg

Probeer de games zelf en voorspel wie van de deelnemers gaat doorbreken als game designer. Op zaterdag 26 juni maakt de organisatie de winnaars bekend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *